Mobbning


- arrangerad bild till inlägget..


Alltså - jag vet inte vart jag ska börja när jag ska beskriva mina tankar om mobbning. Det lägsta du kan göra mot en person, det är att mobbas. Om man har börjat en gång mot en person tar det månader att sluta! Jag blev mobbad mellan årskurs tre och fyra. Jag var väldigt envis och jag skapade bråk av mina misstag, till slut var det ett helt gäng mot mig. Jag kom hem varje dag med tårar i ögonen. Jag ville inte gå till skolan, aldrig.. Jag var rädd att jag skulle bli slagen igen och jag var rädd att jag skulle skapa nya konsekvenser. Så jag vet hur det känns att vara den utsatte.

Mobbning är fegt. Bara det lilla bråket mellan två personer samlar den ena på sig ett helt gäng som ska vara mot den andra. Man känner sig besegrad och man vill bara försvinna. Paniken stiger. Den man bråkade med från första början blir "flockledaren" och resten av gänget är som robotar. Flockledaren säger åt vad dem andra ska göra, Ex. "Slå henne/honom..", om inte flockledaren själv gör det. Robotarna ska hålla med exakt alltihop vad flockledaren säger, annars är man emot dem också. Det är så jäkla sjukt. Att man vill skapa gäng och vara mot en person! Att man är tvungen att hata en person för att vara med i det här gänget för att kunna vara tuff. Jag kan säga er, mobbning är inte tufft. Det är det fegaste man kan göra. En mobbare imponeras inte. Imponerar inte mig iallafall.

Vissa som mobbas mår själva dåligt och vill spilla ut sin ilska på andra, för att dem ska känna efter hur det känns. Och det är synd att det är så. Jag önskar att det inte skulle vara så. Jag förstår att mobbare har det dåligt. Det kanske är någonting hemma, att de är arga på sina föräldrar. Någon nära kanske är sjuk ? Då menar jag inte förskyld, utan cancer etc. Jag förstår. Jag önskar att det inte fanns mobbning: att det bara fanns respekt. Folk ska hanteras med respekt. Man ska aldrig se ner på någon som en fiende. Om man bråkar - lös det. Prata med rätt språk och ta det lugnt. Låt det inte gå för långt att man slåss för våld löser ingenting. Våld föder bara mera våld.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0