Rökning



Vad ni ser på bilden är två olika lungor. Det åt vänster är friska lungor och det åt höger är en rökares. Ser ni hur äckligt det egentligen ser ut ? Jag är emot rökning. Jag tycker det är äckligt och farligt. Det som drabbas mest är lungorna. Men även "blodvägarna" - eller vad man ska kalla det. Tjäran i cigaretten täpper igen blodvägarna och blodet kan inte cirkuleras. Vad jag tror - är att en rökare inte tänker på farorna. Jo, jag förstår. Jag förstår att man blir beroende och man kan inte sluta. De första veckorna.. eller, kanske hela tiden skriker det "cigg, cigg, cigg". Man vill bara ha cigaretter. Rökning och självklart andra slags droger kostar. Det kostar som f*n.

Det som verkligen stör mig - det är att ungdomar blir lätt nyfikna och provar. Jag har varit en av dem, om jag säger det ärligt. Jag provade.. tja, kanske man inte ska säga prova. Jag drog munbloss kanske två gånger, sedan ville jag inte mera. Jag kände ångesten och det klumpade ihop sig i magen efteråt. "Överreagerar", det gjorde jag verkligen inte. Jag kände mig dum att jag gjorde det. Dock visste jag inte mycket om farorna än vad jag gör nu (har pluggat om droger i skolan). Det där är något jag verkligen ångrar. Och för att undvika att prova igen - har jag bestämt mig att hålla mig till dem kompisar som inte har rökt - eller röker men inte bjuder på cigg till en. Jag vill säga till er som är i jämnålders med mig: Prova aldrig att röka. Vare sig om det är ett mun-eller halsbloss, gör bara det inte. Klart man är nyfiken, det var jag. Men man måste vara uppmärksam. Vad kan denna cigg göra med dig ? Vad påverkar den med din kropp ? Det måste du veta. Det är farligare för ungdomar att röka än vad det är för vuxna. Det är farligt för ungdomar under 18 år att röka, eftersom att ens kropp inte har växt tillräckligt. Och det är inte bara det. Det är därför de har satt 18-årsgräns på cigaretter och snus. Även alkohol.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0