Nej är inte ja. Nej är ett nej!


Vet ni vad jag är trött på ? Jag är trött på många som tror att nej är ett ja. Det är så himla typiskt. Särskilt om man följer med sin kompis för att han/hon måste röka eller om man är på fest. Då ska alltid den här repliken komma: "Vill du ta ett bloss ?" eller "Vill du smaka ?". Vi säger nej, men de fortsätter att fråga. Tjatar. De vill få en att börja dricka eller röka, för att de vill ha fler sådana kompisar. Det är så de fungerar. Detta händer mest hos ungdomar - och vad kallas det här när man inte kan säga ifrån, man är för naiv och svag, och råkar ta ett bloss eller ett glas ? Grupptryck.

Grupptryck har jag varit med många gånger. Jag har varit för svag för att säga ifrån, för att jag vågade inte vara annorlunda. Jag ville alltid vara som alla andra - sträva vid deras spår, samma kläder, samma attityd.. Jag kan säga er: Det var extremt jobbigt. Fall aldrig för grupptryck, stå för dig själv istället och säg ifrån. Våga inte att vika dig! Du får inte säga nej, och personen fortsätter tjata, och du säger ja - det är klantigt. Tacka aldrig ja för ett bloss. Tacka aldrig ett ja för ett glas med alkohol. Inte när du är under 18!

Jag tror på att du kan. Tro på dig själv också. Fall inte för det här grupptrycket. Börja inte röka, börja inte dricka. Inte när du är under 18 år.

Kommentarer
Postat av: Leia

bra inlägg!

2010-06-26 @ 23:55:37
URL: http://novembervind.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0